Kepakaran

Kepakaran

Sabtu, 15 Disember 2012

TANGGUNGJAWAB pemegang AKAUN & PIDM


Tanggungjawab anda sebagai pemegang Akaun Simpanan dan Akaun Semasa:

• Sentiasa merahsiakan nombor akaun dan PIN anda.
• Sentiasa menyimpan penyata akaun, buku bank dan kad ATM di tempat yang selamat.
• Pastikan anda mengoyakkan cek yang dibatalkan.
• Segera memaklumkan bank sekiranya anda
- bertukar alamat atau nombor telefon.
- kehilangan kad ATM, buku simpanan, cek atau buku cek.
- terdapat sebarang kesilapan pada penyata bank anda.

Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)



PIDM ialah agensi Kerajaan yang ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Insurans Deposit
Malaysia 2005 untuk mentadbir sistem insurans deposit di Malaysia. Sistem ini melindungi
penyimpan daripada kehilangan wang deposit yang disimpan di bank sekiranya bank mengalami
kegagalan. Sebagai penyimpan sama ada individu atau entiti perniagaan, anda tidak perlu
membayar atau memohon untuk mendapatkan perlindungan insurans deposit kerana PIDM akan
melindungi wang simpanan anda secara automatik tanpa sebarang kos bagi perlindungan
tersebut.
Susulan pelaksanaan Jaminan Deposit Kerajaan pada 16 Oktober 2008, PIDM kini melindungi
sepenuhnya semua deposit dalam ringgit dan mata wang asing dengan bank perdagangan, bank
Islam, bank pelaburan, bank Islam antarabangsa serta institusi kewangan pembangunan yang
menerima deposit dan di bawah kawal selia Bank Negara Malaysia. Jaminan Deposit Kerajaan
sementara ini menyediakan perlindungan lanjutan kepada penyimpan melebihi perlindungan yang
disediakan oleh PIDM dan berkuatkuasa sehingga 31 Disember 2010. Untuk maklumat lanjut
tentang perlindungan insurans deposit, sila hubungi talian bebas tol 1-800-88-1266 atau layari
laman web PIDM di www.pidm.gov.my