Biro Pengantaraan Kewangan (Financial Mediation Bureau - FMB)
Adalah sebuah badan bebas yang ditubuhkan untuk membantu menyelesaikan pertikaian antara anda dan penyedia perkhidmatan kewangan di kalangan ahli-ahli BPK, sebagai alternatif kepada penyelesaian melalui
mahkamah. Pertikaian tersebut mungkin berkaitan dengan perkara perbankan, kewangan, insurans atau takaful.
BPK tidak akan mempertimbangkan aduan atau tuntutan mengenai:
• Harga am.
• Dasar produk atau perkhidmatan ahli.
• Keputusan kredit (kelulusan, penolakan dan penstrukturan semula pinjaman).
• Kes penipuan (selain daripada kes penipuan yang melibatkan instrumen pembayaran, kad
kredit, kad caj, kad ATM dan cek bagi amaun yang tidak melebihi RM25,000).
• Kes yang melebihi had masa enam tahun.
• Kes yang telah dibawa atau dirujuk ke mahkamah dan/atau untuk penimbangtaraan.
BPK hanya akan mengendalikan aduan sekiranya pada awalnya aduan tersebut telah diajukan kepada institusi kewangan yang berkenaan. Sila layari laman web www.fmb.org.my untuk mendapatkan maklumat lanjut. Setiap bank mempunyai terma dan syarat yang berlainan bagi setiap produk dan perkhidmatan
mereka. Pastikan anda mengetahuinya dan sentiasa membuat perbandingan antara institusiinstitusi tersebut untuk mendapatkan tawaran yang terbaik buat diri anda.