Kepakaran

Kepakaran

Rabu, 19 Disember 2012

Perbankan Internet yang selamat


Ramai pengguna bimbang tentang keselamatan maklumat dan transaksi melalui Internet. Bagi mereka yang terlibat dalam perniagaan Internet, termasuk bank, berbagai-bagai usaha secara berterusan dijalankan untuk memastikan internet adalah saluran yang selamat untuk digunakan. Bagaimanapun risikonya tetap wujud.
Pastikan yang anda sentiasa membuat cetakan bagi setiap transaksi di Internet. Ini membolehkan anda membuat penyemakan semula sekiranya berlaku sebarang percanggahan, terutamanya atas baki akaun dan penyata akaun yang dihantar oleh bank. Cetakan tersebut juga boleh dijadikan sebagai bahan rujukan bagi anda dan pegawai bank sekiranya anda ingin mengesan sebarang keraguan atas sesuatu transaksi.


Pada keseluruhannya, perbankan Internet boleh menawarkan urus niaga yang selamat sekiranya anda mengamalkan langkah-langkah keselamatan yang mencukupi seperti berikut:
• Jangan dedahkan ID Daftar Masuk, kata laluan atau nombor PIN anda.
• Selalu tukar kata laluan atau nombor PIN anda.
• Elak daripada menyimpan ID Daftar Masuk dan kata laluan atau nombor PIN anda dalam
komputer.
• Pastikan anda melayari laman web yang betul.
• Pastikan anda melayari laman web yang selamat dengan menyemak “Universal Resource
Locators” (URL) untuk memastikan URL bermula dengan “https” dan memastikan imej ibu
kunci tertutup terdapat pada bar status pelayar web.
• Sering semak butir-butir sejarah transaksi dan penyata yang dihantar oleh bank.
• Jangan tinggalkan komputer sekiranya anda masih mengakses perbankan Internet.
• Sentiasa melog keluar sebaik sahaja anda selesai melaksanakan transaksi dan
memadamkan peti ingatan dan sejarah transaksi selepas melog keluar dari laman web.
• Lindungi komputer anda daripada virus dan program perosak dengan memasang “firewall”
terkini dan program penentang virus yang bereputasi. Pastikan perisian antivirus dan
“firewall” anda sentiasa dikemaskinikan agar lebih berkesan.
• Elak daripada memuat turun perisian atau fail dari laman web yang kurang diketahui atau
memasuki hiperpautan yang dihantar oleh mereka yang tidak dikenali.
• Jangan sekali-kali menghantar maklumat peribadi, terutamanya kata laluan atau nombor PIN
anda melalui e-mel biasa.
• Elakkan daripada menggunakan komputer yang dikongsi atau milik awam untuk
mengendalikan transaksi perbankan Internet anda.
• Jangan biarkan tetingkap pelayar lain terbuka semasa membuat transaksi perbankan dalam
talian
• Pastikan agar anda menyahaktifkan ciri-ciri ‘perkongsian fail dan pencetak’ dalam sistem
pengendalian anda.

Adalah perkara biasa sekiranya anda membuat kesilapan semasa menjalankan sesuatu transaksi. Jika ini berlaku, segera hubungi perkhidmatan pelanggan bank tersebut dan berikan butir-butir terperinci berkaitan transaksi atau masalah yang dihadapi. Bank biasanya mempunyai rekod semua transaksi yang anda jalankan dan mereka sedia membantu untuk mengatasi masalah tersebut.

Seperti yang anda biasa amalkan, pastikan anda membaca dan memahami terma serta syarat perbankan Internet yang anda langgani, terutamanya berkaitan dengan transaksi tanpa kebenaran atau urus niaga palsu. Sekiranya anda ingin membuat apa-apa aduan, adalah lebih baik berjumpa dengan pegawai khidmat pelanggan bank terlebih dahulu. Ini membolehkan anda memahami perkhidmatan tersebut sepenuhnya sebelummembuat keputusan untuk menggunakan perbankan Internet.

KESIMPULANNYA
• Bank menawarkan pelbagai produk, perkhidmatan dan kemudahan untuk memenuhi
keperluan kewangan anda.
• Pertimbangkan segala aspek apabila memilih bank yang terbaik untuk anda.
• Perbankan Islam menawarkan suatu alternative kepada perbankan konvensional.
• Bertentangan dengan sesetengah pendapat, perbankan Islam adalah untuk semua orang
tanpa mengambil kira agama dan kepercayaan masing-masing.
• Perbankan Internet adalah cara mudah menjalankan urus niaga perbankan.