Kepakaran

Kepakaran

Khamis, 20 Disember 2012

MEMBINA KEJAYAAN


Kita sudah pun berbincang bahawa cara bijak mengurus wang ialah membina kekayaan dengan memiliki lebih daripada apa yang anda hutang. Kita akan berbincang dengan lebih mendalam bagaimana membina kekayaan dan pada masa yang sama, merancang untuk mengatasi apa-apa ketidakpastian.

TABIAT MENABUNG

 

Menabunglah secara automatik

Pelan tabungan adalah penting dalam perancangan kewangan. Tanpa pelan ini, anda mungkin tidak dapat mencapai matlamat kewangan anda. Kami cadangkan anda menabung 10% daripada pendapatan setiap bulan. Adalah lebih baik jika anda dapat menabung 20% - 30% kerana ini meningkatkan lagi simpanan pada masa hadapan. Ingat, semakin banyak wang ditabung sekarang, semakin mudah untuk mencapai matlamat kewangan anda.

Ada beberapa cara menabung peratusan pendapatan bulanan tersebut terus ke dalam akaun simpanan anda:
• tulis cek dan masukkan ke dalam akaun simpanan anda setiap bulan;
• buat pemindahan wang melalui ATM;
• pindahkan wang dari akaun semasa ke dalam akaun simpanan anda melalui perbankan internet setiap bulan.

Adalah bagus sekiranya anda dapat melakukan salah satu daripada perkara yang tersebut di atas. Walau bagaimanapun, selepas beberapa bulan, anda mungkin terlupa untuk berbuat demikian atau ada alasan untuk membelanjakan wang tersebut daripada menyimpannya di dalam akaun simpanan anda. Tabiat menabung anda akan terjejas dan sekiranya ini berlaku, mungkin sukar meneruskan pelan tersebut.

Jadi, bagaimana untuk memastikan anda mengikuti pelan tabungan ini? Mudah saja - adakan tabungan secara automatik! Beri arahan kepada bank untuk memindahkan sekurangkurangnya 10% daripada gaji bulanan daripada akaun semasa ke dalam akaun simpanan anda setiap bulan. Buatkan pemindahan tersebut sebaik sahaja gaji di masukkan ke dalam akaun semasa anda. Apa yang tidak dapat dilihat atau apa yang tidak ada, anda tidak akan rasa kehilangannya. Pada masa yang sama, wang dalam akaun simpanan akan bertambah, membawa anda lebih hamper untuk mencapai matlamat kewangan. Jika kemampuan serta pendapatan anda bertambah hasil kenaikan gaji atau pangkat, beri arahan kepada bank untuk menambahkan jumlah yang dipindahkan ke akaun simpanan anda. Apabila anda berjaya menyimpan jumlah wang yang dikehendaki, pindahkan wang tersebut ke simpanan tetap atau lain-lain simpanan yang memberi lebih pulangan.

Walau bagaimanapun, teruskan pemindahan wang setiap bulan ke dalam akaun simpanan dan jangan berhenti kerana ini mungkin akan menjejaskan tabiat menabung anda. Wang yang anda tabung secara automatik ini boleh digunakan untuk mencapai matlamat kewangan yang lain.