Kepakaran

Kepakaran

Isnin, 17 Disember 2012

PERBANKAN ISLAM


 

Perbankan Islam adalah sistem perbankan yang berlandaskan lunas dan prinsip Syariah. Berpandukan sistem ekonomi Islam, melarang riba (iaitu menerima dan memberi faedah), usury, pengenaan kadar faedah yang terlalu tinggi kepada pinjaman dan perniagaan yang haram di sisi Islam.

Di Malaysia, anda mempunyai pilihan untuk memilih pembiayaan secara sistem perbankan konvensional ataupun perbankan Islam. Terdapat bank di negara ini yang menjalankan perbankan Islam sepenuhnya. Walau bagaimanapun, terdapat juga bank konvensional yang menubuhkan divisyen khusus untuk menjalankan sistem perbankan Islam. Bertentangan dengan pandangan sesetengah orang, perbankan Islam adalah untuk semua orang tanpa mengambil kira agama. Tujuan perbankan Islam dan perbankan konvensional adalah sama, kecuali transaksi dalam perbankan Islam dijalankan berlandaskan prinsip Syariah yang dikenali sebagai Figh al-Muamalat. Prinsip asas sistem ini adalah perkongsian untung dan rugi dan pengharaman pengambilan riba. Antara konsep Syariah yang biasa digunakan dalam perbankan Islam adalah perkongsian untung (Mudharabah), simpanan (Wadiah), usaha sama (Musharakah), kos tokok (Murabahah) dan pajakan (Ijarah).

Perbankan Islam di Malaysia dikawal selia oleh Majlis Penasihat Syariah Kebangsaan (National Shariah Advisory Council) yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia. Di samping itu, perbankan Islam dan perbankan konvensional yang menawarkan produk dan perkhidmatan perbankan Islam diwajibkan mempunyai jawatankuasa penasihat syariah masingmasing atau melantik para perunding untuk memastikan operasi dan aktiviti mereka mematuhi prinsip Syariah.