Kepakaran

Kepakaran

Selasa, 8 Januari 2013

Membuat tuntutan




Bila membuat sebarang tuntutan, anda harus membuktikan bahawa kejadian tersebut benar-benar telah berlaku. Pastikan maklumat yang diperlukan oleh syarikat insurans dipenuhi. Contohnya, sekiranya barangan peribadi anda yang diinsuranskan dicuri, anda perlulah mengemukakan suatu laporan polis mengenainya.

Apa yang penting ialah anda haruslah segera menghubungi syarikat insurans sebaik sahaja berlakunya sesuatu malapetaka. Proses tuntutan dapat diselesaikan dengan segera sekiranya anda mengemukakan semua dokumen dengan lengkap.

KESIMPULANNYA

• Jumlah insurans hayat yang perlu dibeli bergantung kepada jumlah wang yang diperlukan untuk mengekalkan gaya hidup anda serta membayar perbelanjaan apabila anda sakit tenat atau kehilangan upaya disebabkan oleh penyakit atau kemalangan.

• Seseorang perunding insurans atau broker mestilah dilesenkan oleh BNM dan adalah ahli anggota Malaysian Insurance and Takaful Brokers Association.

• Ejen insurans hayat mestilah dilantik oleh syarikat insurans hayat yang berlesen dan berdaftar dengan Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM).

• Ejen insurans am pula mestilah dilantik oleh syarikat insurans am yang berlesen dan berdaftar dengan Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM).

• Apabila membuat tuntutan, pastikan anda mempunyai dokumen lengkap yang diperlukan oleh syarikat insurans agar proses tuntutan dapat diselesaikan dengan segera.