Kepakaran

Kepakaran

Ahad, 25 November 2012

Amalkan Pengurusan Kewangan Berhemat Sebagai Budaya Hidup

Credit Counselling And Debt Management Agency atau lebih dikenali sebagai Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit (AKPK) ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia pada bulan April 2006. Sepanjang tiga tahun kebelakangan ini, kira-kira 100,000 individu telah mendapatkan khidmat kaunseling dan pengurusan hutang secara percuma di agensi ini. 



Seramai 50 pegawai kaunselor kami dari sebelas lokasi di seluruh negara telah bekerja bersungguh-sungguh untuk membantu peminjam yang mengalami kesukaran untuk mengawal semula kedudukan kewangan mereka.

Lebih 50% daripada mereka yang mendapatkan perkhidmatan kami berumur di bawah 40 tahun. Kebanyakan daripada mereka mengakui bahawa mereka terjerumus dalam masalah kewangan akibat kurangnya kefahaman mengenai asas pendidikan kewangan.

Pernyataan di atas juga terbukti melalui kajian berkumpulan tertumpu yang dijalankan atas graduan muda yang bekerja dalam pelbagai bidang selama satu hingga dua tahun. Mereka bersetuju bahawa pendedahan awal kepada pendidikan kewangan peribadi adalah penting dan yakin dengan pendidikan tersebut, mereka dapat menguruskan hal-hal kewangan mereka dengan lebih sempurna.